Thursday, June 30, 2011

TrAnsfoRmeR 3...

Assalamualaikum..
alhamdulillah..masih lg diberi peluang oleh Allah utk duduk dpn laptop ni n menaip..
n Allah bg ilham..setelah brp lama rest sbentar memberi peluang utk exam..
pg td falah exam anatomy... :)..yaALLAH ku bersyukur krn dipermudahkan menjawab exam..
mula2 berpeluh jgk..tp sikit2..alhamdulillah...
soalan essay pun mampu wat falah tersenyum.. itu sume ilham dari ALLAH dan pertolongan dari ALLAH.. :)

ptg td selepas exam ada usrah..disini pggl smart circle..ada sorang sahabat ni kongsi 1 ayat

إِن يَنصُرْكُمُ اللّهُ فَلاَ غَالِبَ لَكُمْ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ وَعَلَى اللّهِ فَلْيَتَوَكِّلِ الْمُؤْمِنُونَ

3.160. Jika Allah menolong kamu, maka tak adalah orang yang dapat mengalahkan kamu; jika Allah membiarkan kamu (tidak memberi pertolongan), maka siapakah gerangan yang dapat menolong kamu (selain) dari Allah sesudah itu? Karena itu hendaklah kepada Allah saja orang-orang mu'min bertawakkal.



rasa mcm nak tepuk je dahi ni bila dgr ayat ni..tertunduk bila dgr ayat nie..
bila org tnya camna exam..kyte jwb alhamdulillah..tp adakah kyte betul2 bersyukur???
yaALLAH falah,cuba la transform jd manusia yg betul2 bersyukur..syukur dgn nikmat Allah beri td..tnpa pertolongan Allah yg Maha berkuasa..sapa la kyte ni..

ku mohon taubat dari Mu Ya ALLAH,sesungguhnya diri ini amat bersyukur dgn pemberian dan hidayah Mu ya ALLAH..

setiap perkara tu,kyte kena bersyukur..jangan hengat anda sume leh dpt tanpa pertolongan ALLAH..huhu..:)

stiap perkara tu perlu ada usaha..dan bertawakallah pada ALLAh..

Apa lg yg falah dlm usrah td???banyak sgt..bersyukur sgt dpt pg :)
so falah nak kongsi kat sini,supaya kyte sume dpat transform diri kyte jd transformer yg beriman..huhuhu..
apa yg falah merepek ni??seiring dgn transformer 3 yg hot ni..sje nk amik tajuk tu..supaya kyte bleh skit2 berubah menjadi lbeh baik..

Surah Al-Mukminun

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ

23.1. Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman


الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ

23.2. (yaitu) orang-orang yang khusyu' dalam sembahyangnya,


falah selitkan kt sini yer..dlm kehidupan seharian.. ini bukan terjemahan tau
bruntunglah atau menanglah org yg beriman tu iaitu apabila khusyuk dlm solat..
so,berjayalah kyte apabila kyte fokus..belajar kena fokus!!!

وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ

23.3. dan orang-orang yang menjauhkan diri dari (perbuatan dan perkataan) yang tiada berguna


dan x melakukan perkara sia2 atau lalai..terlampau lagho (lalai)

وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ

23.4. dan orang-orang yang menunaikan zakat


mcm kyte ni kan student,ada biasiswa..bersihkan lah hati kyte dgn bersedekah.. :)

وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ

23.5. dan orang-orang yang menjaga kemaluannya,

إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ

23.6. kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau budak yang mereka miliki ; maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada tercela.

فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ

23.7. Barangsiapa mencari yang di balik itu maka mereka itulah orang-orang yang melampaui batas

dlm kehidupan seharian kyte..kyte kena la jga aurat..jaga batas antra lelaki dan perempuan utk mendapat keredhaan ALLAH..yg paling penting..aurat kyte..sesungguhnya bg perempuan,maruah itu adalah maharnya... :)

وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ

23.8. Dan orang-orang yang memelihara amanat-amanat (yang dipikulnya) dan janjinya

janji pula..janji kyte pd MARA,ibu bapa,diri sndri dan shabat2..jgn la kita khianati..
kyte harapan rakyat dan ibu bapa..parents kyte ckp apa..belajar sungguh2 kan..so,kena la stdy rajin2...

وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ

23.9. dan orang-orang yang memelihara sembahyangnya.


paling penting..kena la jge solat kyte..solat di awal waktu..sebenarnya solat ni mcm recharge energy tau..sbb kyte lupa pada duniawi dan hanya fokus pd ALLAH..peringtan pd falah jgk..
kusyuk dan solat pd awal waktu..

أُوْلَئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ

23.10. Mereka itulah orang-orang yang akan mewarisi,

الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

23.11. (ya'ni) yang akan mewarisi syurga Firdaus. Mereka kekal di dalamnya.


so,kyte nak dpat kejayaan ini..kyte kena la ikut syarat2 td.. utk mewarisi kejayaan..
fokus,jgn lalai,bersedekah,jaga aurat dan kemaluan,jaga janjinya dan jaga solat...
inilah resepi kejayaan yg ALLAH kurniakan pd kyte..

ni peringatan pd falah jgk...
sesungguhanya Al-Quran itu x lapuk dek hujan x lekang dek panas (betul ke peribahsa ni?)

Wallahutaala'alam

TERTUTUP JGN TERLALU JUMUD,TERBUKA JGN TELALU HANYUt



2 comments:

  1. bagus2..siap selit ngan ayat quran..alhamdulillah...maju2..n trus maju..=)

    ReplyDelete