Friday, April 2, 2010

Kelakarkah??

Assalamualaikum..

Post sebelum ni,falah ada ambil petikan dari al-fikrah mengenai April Fool's day..
tp kyte sendiri masih tidak tau kesohihan dia ke tidak.

oleh itu,mari kyte beristghfar byk...sekarang ni,mcm2 perkara bleh menyesatkan iman kyte.. iman kyte kejap trun,dan kejap naik..

Ya ALLAH,Ya Tuhan kami, janganlah kiranya Engkau pesongkan iman kami sesudah Engkau kurniakan kepada kami petunjuk..
Amin ya Rabb..

Apa pun,kyte elak la dari mengikut budaya2 barat ni..perlukah kyte mengikut mereka,sedangkan kyte punya Al-Quran dan hadis utk di rujuk??

Hadis Rasulullah s.a.w:“ Barang siapa yang meniru atau mengikuti suatu kaum (agama) maka dia termasuk kaum (agama) itu”. Firman Allah s.w.t. dalam Surah AL Imran (keluarga Imran) ayat 85 :“Barangsiapa yang mencari agama selain agama Islam, maka sekali-sekali tidaklah diterima (agama itu) daripadanya, dan dia di akhirat termasuk orang-orang yang rugi”.

“Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti prasangka belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah).”
(Surah Al-An’am : 116)

knp kyte contohi Rasulullah..
Sebagai seorang muslim tanyakanlah pada diri kita sendiri, apakah kita akan mencontohi begitu saja sesuatu yang jelas bukan bersumber dari Islam ?


Mari kita renungkan firman Allah s.w.t.:
Dan janglah kamu megikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan, dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggung jawabnya”. (Surah Al-Isra : 36)

Firman Allah swt dalam Surah Al Baqarah ayat 120 :
Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka.
Katakanlah : “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu”.

Mengenakan orang lain, menyebabkan wujudnya api dendam, amarah ataupun keseronokan sementara atas kejatuhan orang lain, ini semua hanya akan lebih menjuruskan kita ke arah yang merugikan.

Di sini falah nak selit juga hadis2 Rasulullah :

“Adalah dilarang seorang muslim menakutkan muslim yang lain” Hadith riwayat Abu Dawud dan Musnad Ahmad. Juga amaran Baginda : “Celakalah untuk sesiapa yang berbohong untuk membuat untuk membuat orang lain tertawa” Hadith riwayat Abu Dawud.

Apakah faedah yg kyte dapat??Sudah kyte lupa ia makin menggelapkan hati kyte..Hmmm...


MARI ISTIQOMAH
Perhatikanlah Firman Allah :
…dan sesungguhnya jika kamu mengikuti keinginan mereka setelah datang ilmu kepadamu, sesungguhnya kamu kalau begitu termasuk golongan orang-orang yang zalim”.
Semoga Allah memberikan kepada kita hidayahNya dan ketetapan hati untuk dapat istiqomah dengan Islam sehingga hati kita menerima kebenaran serta menjalankan ajarannya. Tujuan dari semua itu adalah agar diri kita selalu taat sehingga dengan izin Allah s.w.t. kita dapat berjumpa dengan para Nabi baik Nabi Adam sampai Nabi Muhammad s.a.w.

Firman Allah s.w.t.:
Barangsiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya maka dia akan bersama orang-orang yang diberi nikmat dari golongan Nabi-Nabi, para siddiq (benar imannya), syuhada, solihin (orang-orang solih), mereka itulah sebaik-baik teman”.
"Tertutup jangan terlalu jumud,terbuka jgn terlalu hanyut"

Wallahutaala'alam..

No comments:

Post a Comment